Kunstverein e Careof present

Alterazioni Video, Giorgio Andreotta Calò, Lupo Borgonovo, Simone Brollis, Beatrice Catanzaro, Heman Chong, Anna Franceschini, Riccardo Giacconi, Aldo Giannotti, Lav Kontinovic, Marcos Lutyens, Daniele Maffeis, Diego Marcon, Kinkaleri, Jacopo Miliani, Elena Nemkova, Ozmo, Parasite 2.0, Maria Pecchioli, Davide Savorani, Enzo Umbaca, Valentina Vetturi, Driant Zeneli

curated by Kunstverein Milano & Martina Angelotti

in collaboration with Beatrice Catanzaro

8 - 9 April 2016, 8pm - 8pm*

ex Guarmet, via Col Moschin 8 - Milano

 

24 hours before the demolition of the ex Guarmet building will give rise to a new apartment complex, “People in a Building Without the Building” presents a multifaceted art show in the form of collective and simultaneous performances, interventions, sound pieces and dj set.

The ex Guarmet building has, for many years, been an important production site for molds and accessories for bijoux and the fashion industry. Having closed only a couple of months ago, the spaces still breath the spirit of an intense swarming of hands, machines and appliances that fed the large working areas. This suggestive atmosphere, shiny and precious, of hard work and ingenuity is the basis on which People in a Building Without the Building is configured.

People in a Building Without the Building takes its title from a series of drawings by Aldo Giannotti. The Italian artist uses drawing to imagine possible scenarios for interventions and actions involving people and spaces. The iconic allusion that the title and drawing help us imagine, leads us to think architecture itself as a mobile/movable space, open to interpretation and a malleable device on which to construct diverse thoughts and actions.

With the demolition of the ex Guarmet building imminent, the former production site becomes a place for actions that will continuously reconfigure its spaces and structural dynamics. The interventions by the artists involved, collectively give live to a choir of

alternate voices and practices, often (re)thought specifically for the location in question.

From 8pm on Friday 8 April until 8pm on Saturday 9 April, the building transforms into a multi levelled stage where performances and interventions alternate daily and nightly.

Line_Up:

GIORGIO DI SALVO / DAVIDE GIANNELLA / MARCO FASOLINI; 

RELAAXXX > Matteo Erenbourg/Filippo Cali

and Special Guest


* break from 3am - 10am

food & drink available

served by Pantura - storie di cibo | Birrificio Milano

PROGRAMMA e INFO



in partnership con Archistudio Architetti Associati

sponsored by  Stock Spirits Group

Food and drinks by



 

@Aldo Giannotti, drawing from the series People in a building without the building, 2016

 

 

 

 

Coming up 8 - 9 April | ex Guarmet | Milano

Martedì 27.10 Live Music per un’Apocalisse Architettonica : evento e apertura serale presso ASSAB ONE

http://www.danielemaffeis.net/Invito2_500px.gifKunstverein (Milano) ospitato da ASSAB ONE invita ad una serata speciale:

Live music per un’apocalisse architettonica

Martedì 27 ottobre 2015

Serata speciale con apertura fino alle 21.00 (dalle 15.00)

Ore 19.15 conferenza/performance <ins>Loop </ins><ins>l</ins>ecture #1. In vece di Sagishi

seguito da musica live con Roberto Tomassini

 

da Assab One | via Assab 1 (Milano) | MM2 Cimiano

 

In occasione della mostra I costruttori del vetro #2. Sparkling like pyramids di Daniele Maffeis, martedì 27 ottobre 2015 si terrà una serata speciale con apertura fino alle 21.00, scandita dal talk live sulla carriera di Takashi Sagishi e dalla musica live di Roberto Tomassini.

Il talk nella forma di una conferenza/performance racconta la storia del ricercatore-collezionista (o mentitore seriale?) che ha ritrovato e divulgato i quattro racconti di Paul Scheerbart ora pubblicati nel libro Apocalisse architettonica II e altri racconti indebiti di Paul Scheerbart, (Kunstverein Publishing, Milano 2015).

Saggista visionario e ispiratore del gruppo degli architetti espressionisti raccoltisi attorno a Bruno Taut nei primi del Novecento, Paul Scheerbart (1880-1915) era convinto che l’architettura avesse un dovere morale: operare un radicale rinnovamento della civiltà umana attraverso la sostituzione del “sudicio mattone” con la luminosità del vetro.

I racconti sono il pretesto per orchestrare in mostra una trama di riferimenti incrociati tra l’espressionismo architettonico, l’utopia del vetro-cristallo e della trasparenza, e l’architettura in vetro contemporanea, con particolare riferimento alle recenti trasformazioni urbanistiche di Milano.

Come in un gioco di scatole cinesi, la mostra - e la <ins>Loop</ins><ins> </ins><ins>l</ins>ecture #1. In vece di Sagishi - vivono in un equilibrio incerto tra accuratezza storica e contraffazione, tra rigore archivistico e simulazione.

Il sassofono di Roberto Tomassini accompagna e interpreta il puzzle degli elementi visivi e testuali che compongono I costruttori del vetro #2. Sparkling like pyramids.

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La mostra

I costruttori del vetro #2. Sparkling like pyramids di Daniele Maffeis

a cura di Alessandra Pioselli e Kunstverein Milano

è ospitato da ASSAB ONE fino al 10 novembre 2015 | mar-ven ore 15-18.30

 

 

 

Coming up: I Costruttori del Vetro #2 by Daniele Maffeis

Kunstverein presents

I COSTRUTTORI DEL VETRO #2 | The Glass Builders #2
Sparkling like pyramids

a project by Daniele Maffeis at ASSAB ONE

* On today's glass architecture as seen through a retrograde lens.

* On the early 19th century crystal-glass utopia or rather German architectural expressionism and it's current revival.

* On Milan trying to catch up and keep up the pace, but Milan isn't Taiwan, Taiwan isn't Dubai.

* On the sex appeal of architectural renderings, failing building contractors, architectures sparkling like pyramids, surrogates of virility and symbols of power.

* On shattered glass and nefarious hands.

* On fiction, simulations and falsification (as long as the scrupulosity is that of the forger).

 

curated by Kunstverein (Milano) and Alessandra Pioselli
with the special collaboaration by Takashi Sagishi
and the generous support of ASSAB ONE

opening Thursday 8 October 2015, 6.30pm
with a public lecture by Takashi Sagishi

the exhibition runs from 9 October until 10 November 2015
Tuesday through Friday, 3-6.30pm

additional opening on Saturday 10 October 2015, 3-6.30pm on the occasion of the XI Giornata del Contemporaneo promoted by AMACI

I COSTRUTTORI DEL VETRO #2 | THE GLASS BUILDERS #2 | at ASSAB ONE | Via privata Assab, 1 Milano | MM Cimiano

The exhibition was realized with the technical support of VISMARA ATTILIO Animacrylica, FOTO EMMEDI (BG), TSC Textile Solution Center EPSON FOR.TEX.

books in residency #2

7 luglio 2015 h 19.00

Nicola Gardini & Meri Gorni
Uno scrittore che dipinge e un’artista che scrive

Si parlerà di scrittura, di arte, di simmetrie e rispecchiamenti tra le varie forme del comporre.

L'artista Meri Gorni presenterà il suo libro Come promesso (Corraini Edizioni, 2013) pubblicato in occasione della mostra 'Andata e ricordo. Souvenir de voyage' al Mart di Rovereto. Nel libro, Meri Gorni, raccoglie lettere di donne che scrivono dalla loro camera d'albergo ad altre donne. Scritte in diverse lingue e su carta intestata di hotel di tutto il mondo, la corrispondenza epistolare è affiancata da ritratti di donne di diversa nazionalità, epoca ed età. Lettere intime che vengono da lontano, testimonianze di cura, attenzione, di un impegno mantenuto: “Ti mando, come promesso, il mio ritratto”.  Il libro diventa per l'artista un oggetto che contiene in sé scrittura, lettura ed immagine: "ogni libro che leggiamo aggiunge qualcosa alla conoscenza di noi stessi. Non si è mai uguali a prima dopo aver letto un libro. Scrivere è legare tra loro le immagini della memoria; è riscattare le vicende che nella realtà sono frammenti, sempre mancanti di qualcosa".
In occasione della presentazione sarà presentato il suo nuovo video "Vocabolario alla voce: essere".

Meri Gorni converserà con Nicola Gardini, autore di romanzi, poesie, saggi, pitture: "spesso uso i colori per scrivere - spiega Gardini - e le tele come carta…Mi succede anche di appendere i miei libri come quadri".
Insieme si parlerà  di scrittura e arte, di come costruire con le parole una trama o una metrica o un discorso non sia così diverso dal comporre con altri mezzi: comunque si tratta di formare uno spazio dove si svolga una vicenda e avvenga qualcosa di inatteso.

Nicola Gardini è autore di numerosi libri, tra le sue pubblicazioni più recenti: Le parole perdute di Amelia Lynd (Feltrinelli, 2012, Premio Viareggio 2012), Fauci (Feltrinelli, 2013) e il memoir I baroni (Feltrinelli, 2009 e 2012). Imminente La vita non vissuta (Feltrinelli), che ha in copertina un suo dipinto. Tra i saggi: Com’è fatta una poesia (Sironi, 2007) e Lacuna (2014). Tra le raccolte di poesia:  Stamattina (Ladolfi, 2014) e Tradurre è un bacio (in corso di stampa). Alcuni dei suoi dipinti sono rappresentati nel libro Diario (Xenion Edizioni, 2013).
Nicola Gardini insegna Letteratura Italiana e Comparata presso l'Università di Oxford.

Books in residency è uno spazio che Careof dedica all'editoria d'arte e al libro d'artista, ospitando temporaneamente case editrici e programmi editoriali diversi all’interno del bookshop.
Per la prima residenza Careof ha invitato Kunstverein (Milano) ad abitare il bookshop con tutti i titoli di Kunstverein Publishing, la casa editrice comune a tutto il network Kunstverein (Amsterdam, Milano, New York e Toronto). All’allestimento temporaneo si aggiungeranno altri progetti editoriali di artisti che utilizzano la carta stampata come parte della loro pratica artistica. Kunstverein (Milano) decide, infatti, di utilizzare la libreria come cornice per attivare un calendario di incontri e micro-eventi che rendano Books in residency uno spazio “vissuto e praticato”.

Books in Residency | Careof | Fabbrica del Vapore | via Procaccini 4, Milano
info@kunstverein.it | careof@careof.org
www.kunstverein.it

 

 

 

 

Kunstverein Publishing books and editions and a Selection of work by Richard Kostelanetz at MissRead Berlin

Kunstverein will be present at MISS READ 2015 in Berlin, The Berlin Art Book Fair, with books and editions by its own editorial branch, Kunstverein Publishing,  shared between Kunstvereins Amsterdam, Milano, New York and Toronto. All titles and some new additions will be on view and for sale. Upon the occasion of this years fair, Kunstverein (Milano) dedicates a special focus to the artist, poet, writer, editor, publisher and more Richard Kostelanetz, showing the by now rare Assemblings and some of his extraordinary visual poetry work.

for more information: info(at)kunstverein.it

www.kunstverein.it | www.missread.com | www.richardkostelanetz.com

Books in Residency #1

16 giugno 2015 | ore 19

Book | Cook | Book

Federico Cavallini (Italia, 1974), Juan Pablo Macías (Messico, 1974) insieme a Brice Delarue (Francia, 1981) raccontano, cucinando insieme, i loro nuovi progetti editoriali. Brice Delarue, co-fondatore dello studio di design e progettazione Zirkumlex di Berlino, è il designer dei volumi dei due artisti: Il franco cacciatore di Federico Cavallini (Kunstverein Publishing, Milano, 2015); The Anarchist Doctrine Accessible to All di José Rodrigues Leite e Oiticica del 1925, per la prima volta tradotto in inglese e pubblicato da WORD+MOIST PRESS a cura di Juan Pablo Macias.

Il franco cacciatore di Federico Cavallini (Kunstverein Publishing, Milano, 2015) è un libro che classifica foglie cadute da un albero di pero che l'artista inizia a “cacciare” dal 2003.  Il franco cacciatore, citando una raccolta di poesie di Giorgio Caproni a sua volta citazione della prima opera romantica tedesca di Carl Maria von Weber, è un libro anti-narrativo dove il tempo precipita in un loop visivo.
Juan Pablo Macías presenta The Anarchist Doctrine Accessible to All un saggio di José Rodrigues Leite e Oiticica del 1925, per la prima volta tradotto in inglese e pubblicato da WORD+MOIST PRESS, la casa editrice diretta dall'artista per promuovere e condividere testi inediti sull'origine del pensiero libertario e, come lui afferma, “stampare parole che non sono testo o legge, ma fiati del passato e del presente”.

I due artisti, insieme a Brice Delarue, confezioneranno un layout base di una edizione che sarà sviluppata da tutti i partecipanti all'evento.

L'incontro si svolgerà prima e durante una cena.

Per partecipare è consigliata la prenotazione: 
info(at)kunstverein.it o careof(at)careof.org non oltre il 15 giugno 2015.

Cena+Edizione: contributo pari a 10 euro a persona.
Cena+edizione+tessera associativa Kunstverein (con sconti sull'acquisto dei libri): contributo pari a 25 euro a persona.

Books in residency è uno spazio che Careof dedica all'editoria d'arte e al libro d'artista, ospitando temporaneamente case editrici e programmi editoriali diversi all’interno del bookshop.
Per la prima residenza Careof ha invitato Kunstverein (Milano) ad abitare il bookshop con tutti i titoli di Kunstverein Publishing, la casa editrice comune a tutto il network Kunstverein (Amsterdam, Milano, New York e Toronto). All’allestimento temporaneo si aggiungeranno altri progetti editoriali di artisti che utilizzano la carta stampata come parte della loro pratica artistica. Kunstverein (Milano) decide, infatti, di utilizzare la libreria come cornice per attivare un calendario di incontri e micro-eventi che rendano Books in residency uno spazio “vissuto e praticato”.

Coming up:

07 luglio 2015 | ore 19.00

Nicola Gardini | Meri Gorni

Uno scrittore che dipinge e un’artista che scrive.
Dialogo su libri, quadri e video (talk)

Ivan Moudov | Turbo Conceptualism | 3-12 aprile 2015

 

 

 

Turbo Conceptualism di Ivan Moudov

Ivan Moudov, Coffee Portrait, detail of 'One Week Coffee Self-Portraits, 2007.

Including Certificate of Authenticity and Coffee Portraits, the artist will be present

Party with dj-set: Friday 10 April 2015 from 6pm til midnight

On view 3 - 12 Aprile 2015, ore 10-23

at oTTo, via Paolo Sarpi 8, Milano

 

 

K-tanglement, Sunday 14 September 2014 Milan, NY, Toronto, Amsterdam

A multi-person, quadrilocation-bitemporal hypnosis event

Kunstverein opens the new season 2014/15 with K-Tanglement on Sunday September 14, 2014, a simultaneous hypnosis performance will be held under the glow of giant billboard screens in NY, Toronto, Amsterdam and Milan. 

This project by artist and hypnotist Marcos Lutyens investigates the possibilities of bridging space across time and sensing in multiple places at once.
K-Tanglement
is part of Lutyens’s ongoing research relating to speculative cognition as a way of opening up under-used neural circuits.

Following on from and inspired by “Color Therapy”, a project that brings abstract visuals and sounds that counterbalance weather and social traffic flows at these 4 locations, K-tanglement is a project that seeks to decolonize the mind from the sense of unitary location.  Participants will be invited to listen to an audio that enables them to enter a trance state in which their unconscious minds will be invited to dematerialize, decontextualize themselves from the surrounding branding, dissolve into color-based emotions and finally develop a sense of simultaneous entanglement with participants in the other 3 cities.

For more information or to participate in Milan please write us

 

 

Menu Immaginato by Leone Contini at Kunstraum Muenchen 19/06 - 06/07/2014

Kunstverein presents, in collaboration with Kunstraum Muenchen, the second chapter of Menu Immaginato by Italian artist Leone Contini.

Opening and performance, Wednesday 18 June 2014, 7pm
Picnic-lecture, Thursday 3 July 2014, 6pm

 

 

30.05.2014 Fellow Traveller a Zirkumflex, Berlino

20.05.2014 | Housebreaking | Museo Pecci di Milano

MORE WORDSHIP. The Richard Kostelanetz Bookstore in Milan

AtWork @ Kunstverein

Kunstverein (Milano) hosts AtWork online platform on its website. Atwork is a project taking its point of departure from a collection of “art notebooks”: unique works of art created in Moleskine notebooks by more than fifty international artists. The collection reflects the variety, richness and complexity of contemporary art, involving artists from different backgrounds, languages, cultures and generations; together, they constitute an affluent source of information for understanding the artists creative thinking and inexhaustible imagination. Some of the notebooks contain stories, others are turned into sculptures, but all have one thing in common: they reveal the creative processes that lead up to a finished work of art, exploring the power and documentary character of 'notes' and their endless possibilities of interpretation,  to reflecting on various modes of representation and on the current trends of creation.

Hosting AtWork, Kunstverein (Milano), proposes a game of 'chinese boxes' that will be presented on our website, in which a first question is posed to one of the participating artists, who at their turn, and after their response has been recorded on video, pass on a question to another participating artist of their choice.

 

AtWork is a project by lettera27 supported by Moleskine.

 

 

 

IMAGINED MENU. Quanno tu mangiavi cor pensiero...*

by Leone Contini
A project by Kunstverein & Kunstverein Milano

Sunday 7th April, 2013 13.00 hrs
Kunstverein
Gerard Doustraat, 132
1073 VX Amsterdam


The fourth in the Hush Hush series, organized especially for the members of Kunstverein Amsterdam, Milan and New York, is an Imaginary Lunch with real food ¬– arranged, hosted and introduced by Italian artist Leone Contini (1976, Florence). The eight plus-course menu is made from a selection of regional recipes that were collected in a notebook by Italian war-prisoners in Germany during the First World War. As such, the meal is a reflection of a (historic) community and (a national) identity. Served now, 95 years later, it can also be seen to reflect our current status quo, one riddled with crises and transformed by global migration.

In late 1917, the worst military debacle in Italian history began: the infamous ‘Battle of Caporetto’. Between October 24 and November 19 countless soldiers were taken prisoner, and among them Giosuè Fiorentino, an 18 year-old Italian officer and the great uncle of Contini. From the Cellelager POW camp in northern Germany, these men who experienced displacement, despair and starvation, turned to imagined food to combat their misery. Food became an obsessive desire and an imaginary escape; it was the subject of endless discussions. Speaking about food was an attempt to turn a crowd of starving bodies into a community again, able to share memories from a previous life. In an attempt to humanize hunger, to reframe this primary instinct into a sort of – however virtual – conviviality, discussing meals also became a collective action of cultural resistance.

Giosuè Fiorentino recorded the oral recipes from his fellow prisoners – records of intimate fragments from family lives – and re-assembled them into two handmade sketchbooks, a patchwork of regional cuisine, from Friuli to Sicily. The cookbooks became an unintended ethnographic writing, picturing the cultural materiality of an ‘imagined community’ called Italy.
This action of resistance, conceived in the deep darkness of the First World War, will be turned into a real, collective action in the form of a Sunday lunch on the 7th of April.

Time: 1pm until 4.30pm
Location: We will gather at Kunstverein to walk to the restaurant.
Reservation: Seeing as space is limited, please make reservations before the 3rd of April at office(at)kunstverein.nl  The eleven course menu will cost EUR 25.10 per person, the exact price of production only. As this meal is being prepared especially for those invited, we kindly ask you to keep your reservations.

Kunstverein
Gerard Doustraat 132
1073 VX Amsterdam

Please note that this is a members-only event, if you don’t want to miss it, it’s time to become a member.

Imagined menu is developed in collaboration with Kunstverein Milan and generously supported by the City Council of Amsterdam, District South and AFK (Amsterdam Fund for the Arts) and Kunstverein’s (gold) members.

 


*Quanno tu mangiavi cor pensiero… is a quotation from a poem written in Cellelager by a prisoner from Lazio. The regional dialect seems grammatically odd in Italian, and could be translated to English as ‘When we ate with our minds’ and/or ‘When we ate thoughts’.

 

 

 

Share Your Knowledge

There has never been a time in history when more of our "culture" was as "owned" as it is now. And yet there has never been a time when the concentration of power to control the uses of culture has been as unquestioningly accepted as it is now. (Lawrence Lessig)

Kunstverein (Milano) adotta la licenza libera Creative Commons / Attribution - Share Alike [CC_BY_SA] nell’ambito del progetto Share Your Knowledge. Il progetto, promosso dalla fondazione lettera27 è un percorso di formazione sulla condivisione dei contenuti prodotti dalle istituzioni culturali, facilitando l’adozione di Creative Commons e la produzione di nuove voci su Wikipedia.

L'adesione di Kunstverein (Milano) al progetto Share Your Knowledge rientra in una delle fasi di lavoro del progetto Open Ended, una piattaforma di ricerca nel campo delle arti visive che ruota intorno all’idea di condivisione del sapere e delle conoscenze.

La licenza CC_BY_SA permette di utilizzare e modificare i contenuti prodotti da Kunstverein (Milano), a condizione che la fonte sia citata (Attribution), e che chiunque utilizza il materiale adotti a sua volta lo stesso tipo di licenza (Share Alike). In questo modo i contenuti possono essere distribuiti, incrementati ed eventualmente usati per contribuire alla creazione di nuove voci sull'arte contemporanea in Wikipedia.

Share Your Knowledge è un progetto promosso dalla Fondazione lettera27 con la collaborazione di Fondazione CariploWikimedia Italia e del Centro Nexa su Internet e Società del Politecnico di Torino/ente gestore di Creative Commons Italia SeLili, con il coinvolgimento di Africa Centre, Careof, Connecting Cultures, COSVFestival del Cinema Africano, dell’Asia e dell’America LatinaFondazione ISMUFondazione Nigrizia onlusOfficina Griot e Connecting Cultures per Share Your Knowledge.

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